Bouwjaar | 1896 |
Rijtuigbouwer | Mills & Sons, Londen |
Herkomst | Engeland |
De spider of Spider-Phaeton rekent men tot de herenwagens. Ze vinden in de zogenaamde ”Highflyer (1780)” hun ontstaan. Het was een wiebelend geval wat door zijn hoogte als gevaarlijk bekend stond. Door de uitvinding van de drukveer 1818 is hieruit geleidelijkaan de Spider-Phaeton ontstaan.
Het is uitgegroeid tot een sportrijtuig dat tot op heden niet meer weg te denken is. Oorspronkelijk stond het hoofdzakelijk bekend als sportrijtuig van de gegoede klasse, Maar al gauw werd het gebruikt voor de wedstrijden. Later zag men het ook op de concoursen om de jonge- en kapioenspaarden te showen.
Het rijtuig kan zowel door een koetsier als door de eigenaar zelf gereden worden. Deze wagens zijn voorzien van een knechtenbank en sommige van een inklapbare kap. Het is een driepersoons rijtuig met twee zitplaatsen voor en één achter, het zogenaamde knechtenbankje.
In feite is dit rijtuig geschonden doordat men bij de concoursen de rugleuningen verlaagde, de knechtenbank wegliet en de assen, veren en wielen wit schilderde. De kleur wit kwam beter uit bij de paarden, Redeneerde men. Voordien was het schilderwerk beschaafd en fijn gebiesd. De bekleding was van blauw laken. Het rijtuig had een laklederen schild en spatborden en fijne, platte lantaarns. Naar keuze kon het met één of twee paarden gereden worden. Alle rijtuigfabrieken in Holland hebben ze wel gebouwd, maar de Firma Mills uit Londen heeft de fijnste en rankste modellen op de markt gebracht.
Bron: ” Rijtuigen op het spoor” van G. Ipenburg. ISBN: 90 384 0460 3